SAKTAH :
Menurut istilah Ilmu Tajwid saktah bermaksud: Menghentikan bacaan sekejap tanpa
menukar nafas dengan kadar masa dua harakat dan menyambung kembali bacaan
dengan nafas yang sama.
Sebahagian Ulama’ Qurra’ menjelaskan bahawa saktah adalah
sejenis waqaf yang lemah lembut tanpa bertukar nafas. Tujuan bacaan saktah
adalah untuk mengasingkan antara dua
Didalam al-Quran Rasm Uthmani terdapat tanda huruf sin kecil ( س ) terletak diatas huruf akhir pada beberapa kalimah untuk
menunjukkan berlaku hukum saktah pada kalimah itu.
Saktah juga disebut sebagai Saktah Lathifah (berhenti
sejenak), iaitu memutuskan suara (selama dua harakat) di akhir kata dalam satu
nafas. Dan ditandai juga disebelah hujung ayat diluar bingkai dengan tanda
tertentu.
Saktah Latifah terdapat dalam ayat-ayat berikut:
1. QS. Surah Al-Qiyaamah : Ayat 27. (Wa qiilaman ... raaq)
2. QS. Al-Kahfi : Ayat 1. (Lahuu 'iwajaa ... qayyiman)
Saktah
SAQTAH :
Menurut istilah Ilmu Tajwid saktah bermaksud: Menghentikan bacaan sekejap tanpa
menukar nafas dengan kadar masa dua harakat dan menyambung kembali bacaan
dengan nafas yang sama.
Sebahagian Ulama’ Qurra’ menjelaskan bahawa saktah adalah
sejenis waqaf yang lemah lembut tanpa bertukar nafas. Tujuan bacaan saktah
adalah untuk mengasingkan antara dua patah perkataan supaya tidak menimbulkan
kesamaran kepada pengertian ayat-ayat tertentu.
Didalam al-Quran Rasm Uthmani terdapat tanda huruf sin kecil ( س ) terletak diatas huruf akhir pada beberapa kalimah untuk
menunjukkan berlaku hukum saktah pada kalimah itu.
Saktah juga disebut sebagai Saktah Lathifah (berhenti
sejenak), iaitu memutuskan suara (selama dua harakat) di akhir kata dalam satu
nafas. Dan ditandai juga disebelah hujung ayat diluar bingkai dengan tanda
tertentu.
Saktah Latifah terdapat dalam ayat-ayat berikut:
1. QS. Surah Al-Qiyaamah : Ayat 27. (Wa qiilaman ... raaq)
2. QS. Al-Kahfi : Ayat 1. (Lahuu 'iwajaa ... qayyiman)
3. QS. Al-Muthoffifin : Ayat 14. (Kallaa bal ... raana 'ala)
4. QS. Al-Haaqqah : Ayat 28. (Annii maaliah ... halaka anni)
5. QS. Yaa Sin : Ayat 52. (Min marqadinaa ... hadzaa)
Bacaan saktah berlaku apabila kita membaca satu ayat secara
sambung tanpa waqaf, jika bacaan saktah itu berlaku pada ayat yang mempunyai
tanda Waqaf Tam seperti من مرقد نا didalam surah Yasin ataupun hukum
saktah itu berlaku pada Ra’su Ayat (Kepala Ayat) seperti عوجا didalam surah al-Kahfi dan
juga ما
ليه هلك didalam surah al-Haqqah, maka harus bagi kita berhenti dan
menukar nafas pada tempat-tempat tersebut dan tidak berlaku hukum saktah pada
tempat-tempat tersebut. Dan adalah menjadi satu kesalahan jika kita
meninggalkan bacaan saktah tanpa alasan yang munasabah pada surah al-Qiyamah:
27 dan pada surah al-Mutaffifin: 14, kerana perbuatan tersebut menyalahi kaedah
bacaan yang Mutawatir.
NUN WIQAAYAH :
Nun yang ditambah pada bacaan apabila mana-mana kalimah yang berakhir dengan
Tanwin (baris dua) bertemu dengan mana-mana kalimah yang bermula dengan Alif
Lam ( ال ) atau
Hamzah Wasal ( ا ) . Nun ini juga disebut dengan Nun Wasal atau Nun 'Iwadh,
atau Nun Pengganti. Nun Wiqayah dibaca dengan baris bawah (kasrah). Dalam
al-Qur'an al-Majid (yang telah dihapus oleh JAKIM) nun ini ditulis dengan
nyata, Manakala dalam al-Qur’an al-Karim (Rasam Utsmani) nun ini tidak ditulis dengan
nyata tetapi dari segi bacaannya ianya hendaklah dibunyikan.
Di antara ayat-ayat yang terdapat Nun Wiqayah;
1. Surah Al-Baqarah : ayat 180 ( ) dan dibaca dengan ; (Khairanil wasiyyah)
Di antara ayat-ayat yang terdapat Nun Wiqayah;
1. Surah Al-Baqarah : ayat 180 ( ) dan dibaca dengan ; (Khairanil wasiyyah)
2. Surah Yusuf :
ayat 8 - 9 ( ) dan dibaca dengan ; (Mubiini
niqtulu)
3. Surah Kahf : ayat 88 ( ) dan dibaca dengan; (Jazaa’a nilhusnaa)
4. Surah An-Najm : ayat 50 ( ) dan dibaca dengan; (‘Aadan nil uulaa)
5. Surah Al-Jumu’ah : ayat 11 ( ) dan dibaca dengan; (Au lahwanin faddhuu)
6. Surah Al-Ikhlas : ayat 1 - 2 ( ) dan dibaca dengan; (Allahu ahadunillahus somad)
7. Surah al-A'raf : ayat 164 ( ) dan dibaca dengan; (Qaumanillahu muhlikuhum)
8. Surah al-A'raf : ayat 177 ( ) dan dibaca dengan; (matsalanil qaumul ladziina)
9. Surah at-taubah : ayat 24 ( ) di dibaca dengan; (wa
amwaaluniqtaraftumuuha)
10. Surah at-Taubah : ayat 30 ( ) di baca dengan;
('Uzairunubnullaahi)
11. Surah Ibrahim : ayat 18 ( ) di baca dengan; (karamaadinisy taddat)
12. Surah Al-Hijr : ayat 61 ( ) dibaca dengan; (Falammaa jaa'a aala luthi nilmursalin )
13. Surah Al-Kahfi: ayat 100-101 ( )kalau wasal dibaca dengan ('aradha nilladzi...)
14. Surah Maryam: ayat 7 ( ) dibaca dengan (bughalaaminismuhu..)
15. Surah Maryam: ayat 61 ( ) dibaca dengan (jannaati 'adninillati..)
Naql : bererti memindah.
Adapun secara istilah, naql berartimemindahkan harakat hamzah ke huruf
sukun sebelumnya, dan setelah itu, huruf hamzahnya dibuang.
Jadi, lafaz بئسَ اْلإسْمُ dibaca بئسَ ِلسْمُ
Jadi, lafaz بئسَ اْلإسْمُ dibaca بئسَ ِلسْمُ
ISYMAM DAN IMALAH
اِشْمَامٌ
Isymam yaitu memoncongkan mulut tanpa suara setelah mematikan huruf, seolah-olah memberi isyarat adanya dhammah, sehingga bunyinya hampir sama dengan bunyi “Maunnaa”[ مَوْ نَّـا ] .
Dalam Al-Qur’an ada satu tempat bacaan isymam, yaitu surat Yusuf [12] ayat 11 :
لاَ تَـأْ مَـنُـنَا Asalnya لاَ تَـأْ مَـوْ نَّا dibaca لاَ تَـأْ مَـنَّا Tulisan
اِمَـالَةٌ
Imalah yaitu bacaan yang condong atau miring dari harakat fathah ke harakat kasrah. Menurut Imam Hafash, Imalah dalam Al-Qur’an terdapat pada satu tempat, yaitu dalam surat Huud [11] ayat 41 seperti :
مَـجْـرَا هَـا dibaca hampir sama dengan مَجْرَ يْـهَـا
Untuk dapat membaca Isymam dan Imalah dengan baik, hendaklah mendengarkan langsung bacaan seorang guru Al-Qur’an yang ahli serta memperhatikan posisi dua bibirnya dengan cermat, lalu menirukannya.
اِشْمَامٌ
Isymam yaitu memoncongkan mulut tanpa suara setelah mematikan huruf, seolah-olah memberi isyarat adanya dhammah, sehingga bunyinya hampir sama dengan bunyi “Maunnaa”[ مَوْ نَّـا ] .
Dalam Al-Qur’an ada satu tempat bacaan isymam, yaitu surat Yusuf [12] ayat 11 :
لاَ تَـأْ مَـنُـنَا Asalnya لاَ تَـأْ مَـوْ نَّا dibaca لاَ تَـأْ مَـنَّا Tulisan
اِمَـالَةٌ
Imalah yaitu bacaan yang condong atau miring dari harakat fathah ke harakat kasrah. Menurut Imam Hafash, Imalah dalam Al-Qur’an terdapat pada satu tempat, yaitu dalam surat Huud [11] ayat 41 seperti :
مَـجْـرَا هَـا dibaca hampir sama dengan مَجْرَ يْـهَـا
Untuk dapat membaca Isymam dan Imalah dengan baik, hendaklah mendengarkan langsung bacaan seorang guru Al-Qur’an yang ahli serta memperhatikan posisi dua bibirnya dengan cermat, lalu menirukannya.
1. QS. Al-Muthoffifin : Ayat 14. (Kallaa bal ... raana 'ala)
2. QS. Al-Haaqqah : Ayat 28. (Annii maaliah ... halaka anni)
3. QS. Yaa Sin : Ayat 52. (Min marqadinaa ... hadzaa)
Bacaan saktah berlaku apabila kita membaca satu ayat secara
sambung tanpa waqaf, jika bacaan saktah itu berlaku pada ayat yang mempunyai
tanda Waqaf Tam seperti من مرقد نا didalam surah Yasin ataupun hukum
saktah itu berlaku pada Ra’su Ayat (Kepala Ayat) seperti عوجا didalam surah al-Kahfi dan
juga ما
ليه هلك didalam surah al-Haqqah, maka harus bagi kita berhenti dan
menukar nafas pada tempat-tempat tersebut dan tidak berlaku hukum saktah pada
tempat-tempat tersebut. Dan adalah menjadi satu kesalahan jika kita
meninggalkan bacaan saktah tanpa alasan yang munasabah pada surah al-Qiyamah:
27 dan pada surah al-Mutaffifin: 14, kerana perbuatan tersebut menyalahi kaedah
bacaan yang Mutawatir.
NUN WIQAAYAH :
Nun yang ditambah pada bacaan apabila mana-mana kalimah yang berakhir dengan
Tanwin (baris dua) bertemu dengan mana-mana kalimah yang bermula dengan Alif
Lam ( ال ) atau
Hamzah Wasal ( ا ) . Nun ini juga disebut dengan Nun Wasal atau Nun 'Iwadh,
atau Nun Pengganti. Nun Wiqayah dibaca dengan baris bawah (kasrah). Dalam
al-Qur'an al-Majid (yang telah dihapus oleh JAKIM) nun ini ditulis dengan
nyata, Manakala dalam al-Qur’an al-Karim (Rasam Utsmani) nun ini tidak ditulis dengan
nyata tetapi dari segi bacaannya ianya hendaklah dibunyikan.
Di antara ayat-ayat yang terdapat Nun Wiqayah;
1. Surah Al-Baqarah : ayat 180 ( ) dan dibaca dengan ; (Khairanil wasiyyah)
Di antara ayat-ayat yang terdapat Nun Wiqayah;
1. Surah Al-Baqarah : ayat 180 ( ) dan dibaca dengan ; (Khairanil wasiyyah)
2. Surah Yusuf :
ayat 8 - 9 ( ) dan dibaca dengan ; (Mubiini
niqtulu)
3. Surah Kahf : ayat 88 ( ) dan dibaca dengan; (Jazaa’a nilhusnaa)
4. Surah An-Najm : ayat 50 ( ) dan dibaca dengan; (‘Aadan nil uulaa)
5. Surah Al-Jumu’ah : ayat 11 ( ) dan dibaca dengan; (Au lahwanin faddhuu)
6. Surah Al-Ikhlas : ayat 1 - 2 ( ) dan dibaca dengan; (Allahu ahadunillahus somad)
7. Surah al-A'raf : ayat 164 ( ) dan dibaca dengan; (Qaumanillahu muhlikuhum)
8. Surah al-A'raf : ayat 177 ( ) dan dibaca dengan; (matsalanil qaumul ladziina)
9. Surah at-taubah : ayat 24 ( ) di dibaca dengan; (wa
amwaaluniqtaraftumuuha)
10. Surah at-Taubah : ayat 30 ( ) di baca dengan;
('Uzairunubnullaahi)
11. Surah Ibrahim : ayat 18 ( ) di baca dengan; (karamaadinisy taddat)
12. Surah Al-Hijr : ayat 61 ( ) dibaca dengan; (Falammaa jaa'a aala luthi nilmursalin )
13. Surah Al-Kahfi: ayat 100-101 ( )kalau wasal dibaca dengan ('aradha nilladzi...)
14. Surah Maryam: ayat 7 ( ) dibaca dengan (bughalaaminismuhu..)
15. Surah Maryam: ayat 61 ( ) dibaca dengan (jannaati 'adninillati..)
Naql : bererti memindah.
Adapun secara istilah, naql berartimemindahkan harakat hamzah ke huruf
sukun sebelumnya, dan setelah itu, huruf hamzahnya dibuang.
Jadi, lafaz بئسَ اْلإسْمُ dibaca بئسَ ِلسْمُ
Jadi, lafaz بئسَ اْلإسْمُ dibaca بئسَ ِلسْمُ
ISYMAM DAN IMALAH
اِشْمَامٌ
Isymam yaitu memoncongkan mulut tanpa suara setelah mematikan huruf, seolah-olah memberi isyarat adanya dhammah, sehingga bunyinya hampir sama dengan bunyi “Maunnaa”[ مَوْ نَّـا ] .
Dalam Al-Qur’an ada satu tempat bacaan isymam, yaitu surat Yusuf [12] ayat 11 :
لاَ تَـأْ مَـنُـنَا Asalnya لاَ تَـأْ مَـوْ نَّا dibaca لاَ تَـأْ مَـنَّا Tulisan
اِمَـالَةٌ
Imalah yaitu bacaan yang condong atau miring dari harakat fathah ke harakat kasrah. Menurut Imam Hafash, Imalah dalam Al-Qur’an terdapat pada satu tempat, yaitu dalam surat Huud [11] ayat 41 seperti :
مَـجْـرَا هَـا dibaca hampir sama dengan مَجْرَ يْـهَـا
Untuk dapat membaca Isymam dan Imalah dengan baik, hendaklah mendengarkan langsung bacaan seorang guru Al-Qur’an yang ahli serta memperhatikan posisi dua bibirnya dengan cermat, lalu menirukannya.
اِشْمَامٌ
Isymam yaitu memoncongkan mulut tanpa suara setelah mematikan huruf, seolah-olah memberi isyarat adanya dhammah, sehingga bunyinya hampir sama dengan bunyi “Maunnaa”[ مَوْ نَّـا ] .
Dalam Al-Qur’an ada satu tempat bacaan isymam, yaitu surat Yusuf [12] ayat 11 :
لاَ تَـأْ مَـنُـنَا Asalnya لاَ تَـأْ مَـوْ نَّا dibaca لاَ تَـأْ مَـنَّا Tulisan
اِمَـالَةٌ
Imalah yaitu bacaan yang condong atau miring dari harakat fathah ke harakat kasrah. Menurut Imam Hafash, Imalah dalam Al-Qur’an terdapat pada satu tempat, yaitu dalam surat Huud [11] ayat 41 seperti :
مَـجْـرَا هَـا dibaca hampir sama dengan مَجْرَ يْـهَـا
Untuk dapat membaca Isymam dan Imalah dengan baik, hendaklah mendengarkan langsung bacaan seorang guru Al-Qur’an yang ahli serta memperhatikan posisi dua bibirnya dengan cermat, lalu menirukannya.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar